niedziela, 10 stycznia 2010

Piernik z Yorkshire

Od szamańskie praktyki
Przepis pochodzi ze strony Liski.

gwiazdka* oznacza moje widzi mi się

składniki:
-> 100 g melasy

* polecam melasę z trzciny cukrowej!

-> 100 g złotego syropu (golden syrup), ew. można zastąpić syropem klonowym, syropem kukurydzianym lub miodem, choć to nie będzie dokładnie to samo

* u mnie zabrakło złotego syropu, więc dałam 50g syropu klonowego - w razie braku w/w można wsypać 50g cukru trzcinowego, smakuje równie dobrze

-> 100 g masła
-> 100 g jasnego brązowego cukru trzcinowego

* wystarczy 50g w/w cukru

-> 150 ml mleka
-> 50 g mąki owsianej (lub drobno zmielne otręby owsiane)

* z braku owsianej dodałam gryczaną

-> 125 g mąki pszennej
-> 1,5 łyżeczki imbiru
-> 2 łyżeczki przyprawy do piernika (np. Kotanyi)
-> 1/2 łyżeczki sody
-> 2 jajka

robocizna:

Nagrzać piekarnik do 170st.C.

*mój nagrzałam do 180st.C

Wyłożyc blaszkę o boku 18cm i głębokości 3,5cm pergaminem, natłuścic go i oprószyć mąką.
o
* nie pruszyłam i nie tłuściłam

W rondelku rozpuscić: melasę, masło, złoty syrop lub syrop kukurydziany, brązowy cukier i mleko.
Odstawić i ostudzić.

Przesiać do miski: makę owsianą, makę, zmielony imbir, mieszankę przypraw do piernika i sodę.
Teraz do wszystkich suchych składników wlać mieszankę mokrych i mieszać.
Ciagle mieszając wbijać pojedynczo jaja i mieszać do czasu uzyskania jednolitej masy.
Przełożyć do blaszki i piec 30 -40 minut do momentu aż drewniany patyczek wbity w ciasto po wyjęciu będzie suchy. Pozostawić ciasto w blaszce na 5 minut, by lekko przestygło. Potem przełożyć na metalowa podstawke i studzic w pergaminie aby utrzymac wilgotność do momentu podania.

* moja blaszka to keksówka dł. 32 cm
Ciasto najlepiej smakuje następnego dnia po upieczeniu, ale rewelacyjnie sie przechowuje nawet ponad tydzień.

* U mnie nie wytrzymało próby czasu, zostało zjedzone w ciągu dwóch dni ;)

1 komentarz:

smakowało?